35,1931$% 0.06
36,6536€% 0
44,1544£% -0.2
2.959,52%0,05
2.616,58%0,03
9.916,22%2,52
ANKARA-BHA
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), geçmişini, kültürünü, değerlerini ve tarihini çağdaş dünyanın referanslarıyla bütünleştirerek eğitim sistemine entegre etti ve son yılda önemli yenilikleri hayata geçirdi.
Bakanlığın 2025 hedefleri arasında en dikkat çekeni, “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” oldu.
On yıllık bir hazırlık ve kapsamlı bir ihtiyaç analizi sonucu oluşturulan bu model, 9 Eylül 2024’te okul öncesi, 1., 5. ve 9. sınıflardan başlayarak kademeli olarak uygulanmaya konuldu.
Bilgiye ek olarak beceri odaklı bir yaklaşım benimseyen yeni müfredat, sistem düşüncesi, sosyal-duygusal öğrenme ve erdem-değer-eylem çerçevesi gibi unsurları içerir. Analitik düşünme, empati ve sorumluluk bilinci gibi yetkinlikleri geliştirmeyi hedeflerken, müfredat yoğunluğu %35 oranında azaltılarak daha derinlemesine öğrenmeyi destekledi.
Amacı, eylemden değere, değerden erdemli bireye, oradan da “Huzurlu Aile ve Toplum” ile “Yaşanabilir Çevrede Huzurlu İnsan” vizyonuna ulaşmak olan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Talim ve Terbiye Kurulu ve Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin tarafından onaylandı.
Yeni müfredatın hazırlanmasında yer alan akademisyenler ve uzmanlar tarafından öğretmenler için “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Eğitici Eğitimi Kursları” düzenlendi.
MEB, yeni eğitim-öğretim yılında Türk sosyal hayatının önemli unsurları olan aile, adabımuaşeret ve nezaket kurallarını seçmeli dersler arasına ekledi.
Milli Eğitim Akademisi’nin kuruluşunu da içeren Öğretmenlik Mesleği Kanunu Resmi Gazete’de yayımlandı.
Kanun, öğretmenlerin seçimi, yetiştirilmesi, atanması, hakları, görevleri, sorumlulukları ve kariyer ilerlemeleri ile Milli Eğitim Akademisi’nin kuruluşu, görevleri ve yapısını düzenler.
Öğretmenlere yönelik şiddet suçlarına karşı yaptırımlar artırıldı ve tutuksuz yargılama engellendi. Şiddet suçlarının cezaları %50 oranında yükseltildi.
20 yıllık hizmet süresini tamamlayan öğretmenlere doğrudan başöğretmenliğe başvuru hakkı tanındı. Bu düzenleme yaklaşık 300 bin öğretmeni etkiledi.
Kanunun en önemli maddelerinden biri Milli Eğitim Akademisi’nin kurulmasıdır. Akademi, öğretmen adaylarının yetiştirilmesi, öğretmen ve yöneticilerin mesleki gelişimini ve görevde yükselmelerini kapsayan eğitim programlarını hazırlayacak ve uygulayacaktır.
Akademi, öğretmenlerin bilgi, beceri, tutum ve değerlerini belirleyip güncelleyecek ve dijital yeterliliklerini artıracak eğitim faaliyetleri düzenleyecektir.
Akademi eğitimini başarıyla tamamlayan öğretmen adayları sözleşmeli olarak istihdam edileceklerdir.
Akademi giriş sınavı (MEB-AGS), Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından 13 Temmuz 2025’te yapılacaktır.
“Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları Yönetmeliği” ile duran kariyer uygulaması devam ettirildi. 2025 yılında 300 binden fazla öğretmen sınavsız uzman veya başöğretmen unvanı alabilecek.
1. ve 5. sınıf şube ve öğretmen atamaları e-Okul sistemi üzerinden otomatik olarak yapılıyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın onayıyla yayımlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, sektör iş birlikleriyle mesleki eğitime erişimi ve kalitesini artırmayı hedefliyor. “Herkesin bir mesleği olmalı” ilkesiyle hareket eden belge, 74 strateji belirledi.
Meslek liselerinin istihdam olanaklarını artırmak için “bölge,” “ihtisas,” “sektör içi” ve “sektöre entegre” olmak üzere dört farklı okul programı geliştirildi. 494 okul “ihtisaslaşmış okullar” kapsamına alındı.
Türkiye’nin ilk “sektör içi” okulu kuyumculuk, “sektöre entegre” okulu ise otomotiv alanında açıldı.
Ortaokul öğrencilerinin kabul edildiği meslek ortaokulları Bursa, Sivas, Konya ve Burdur’da kuruldu.
Mesleki ve teknik eğitim kalitesini artırmak için 6 ilde 15 sektörel mükemmeliyet merkezi kuruldu.
Ortaokul 7 ve 8. sınıf öğrencilerine yönelik “Beceri Geliştirme Programı” kapsamında zanaat atölyeleri 81 ile yaygınlaştırıldı.
9 ilde 9 spor lisesinin bünyesinde spor ortaokulları açıldı. Türkiye’nin ilk resmi müzik ilkokulu ise Ankara’da faaliyete geçti.
Türkiye, TIMSS 2023’te matematik ve fen bilimleri alanlarında önemli başarılar elde etti ve sıralamasını yükseltti. Özellikle 4. sınıf fen bilimlerinde OECD ülkeleri arasında ikinci, Avrupa’da ise birinci oldu.
8. sınıf fen bilimlerinde de uluslararası ortalamayı geçen Türkiye, OECD ülkeleri arasında 5. sıraya yükseldi.
Matematik alanında da 4. ve 8. sınıflarda önemli ilerleme kaydedildi. 4. sınıf matematik puanı en çok artıran ülke oldu.
MEB, okul-aile işbirliğini güçlendirmek için “Velivizyon” projesi, “Maarif Modeli Ebeveyn Okulları”, “Veli Rehberlik Kitapları” ve “Ailemle Eğitim Yolculuğum” projelerini başlattı.
Velilerin sorumluluklarını artırmak amacıyla “Velivizyon” platformu ve “Ailem” isimli dizi film yayınlandı.
Öğrencilerin çok yönlü gelişimini desteklemek için ilkokul ve ortaokullarda “Yaşam Becerileri” projesi uygulandı.
Yeni eğitim-öğretim yılı, “Çanakkale’den Gazze’ye Bağımsızlık Ruhu ve Vatan Sevgisi” temasıyla başladı. Öğrenciler ayrıca “Dersimiz: Cumhuriyete Doğru” filmini izlediler.
20 bin sözleşmeli öğretmen ataması yapıldı.
Yapay zeka destekli bireysel öğrenme platformu MEBİ, lise öğrencilerine üniversiteye hazırlıkta destek sağlıyor. 550 binden fazla öğrenci platformdan yararlandı.
İlkokul, ortaokul ve liselerde okul forması uygulamasına geçildi. Okul kıyafetleri okul yönetimi tarafından belirlenecek.
Okulların enerji verimliliğini artırmak ve çevre dostu uygulamaları teşvik etmek amacıyla “Yeşil Bayrak” çalışması başlatıldı.
Ortaokul öğrencilerine, ders notlarına ek olarak sosyal etkinliklere katılımlarını da gösteren yeni tasarımlı karneler verildi.
Öğrenciler için keyifli bir tatil dönemi geçirmek amacıyla yıl sonu faaliyet haftası düzenlendi.
2. sınıftan itibaren tüm kademeler için ücretsiz yaz okulları açıldı. Ortaokul, lise ve mezunlara yönelik destekleyici kurslar da verildi.
GAZİOSMANPAŞA’NIN TAKİPÇİSİYİZ
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.