DOLAR

34,3736$% 0

EURO

36,5664% 0.04

STERLİN

43,8646£% 0.01

GRAM ALTIN

2.870,71%-0,05

ONS

2.598,10%-0,05

BİST100

9.226,86%-0,54

Türkiye’nin Dış Ticaret Hacminin Yüzde 87,5’i Denizyolu ile Taşındı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, denizcilik sektörüne destek olmak amacıyla bugüne kadar ÖTV’siz yakıt desteği olarak 14,6 milyar lira sağladıklarını ve yeşil dönüşüm teşvikleri kapsamında da 7 milyon dolar verdiklerini açıkladı.

Bakan Uraloğlu, yapılan yatırımların Türk sahipli deniz ticaret filosunu dünyada 11. sıraya yükselttiğini belirterek, son 21 yılda Ro-Ro taşımacılığında yüzde 220’lik bir artış sağlandığını vurguladı.

“Bu yıl sona ermeden Tekirdağ’dan İtalya’ya yeni bir Ro-Ro hattı açmayı planlıyoruz. Bir müjde de paylaşayım; 208 yat bağlama kapasiteli Gazipaşa Yat Limanı’nın inşaatı tamamlandı ve kısa süre içerisinde hizmete açılacak.” dedi.

BHA-Habermerkezi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Deniz Ticaret Odası Müşterek Meslek Komiteleri Toplantısı’nda konuştu. Denizciliğin benzersiz bir meslek olduğunu vurgulayan Bakan Uraloğlu, denizcilerin birlikteliğinin kader birliği olduğunu belirtti.

Bakan Uraloğlu, “Ekmeğini taştan çıkarmak” deyimini kullanarak denizcilerin emeklerini ve denizden geçimini sağlamanın zorluklarını anlattı. Son 22 yıldır denizci bir ailenin çocuğu olan Cumhurbaşkanımızın liderliğinde, denizcilik faaliyetlerinden sorumlu bakanlık olarak her adımın bilinçli atıldığını ifade etti.

“Denizlerimizi Mavi Vatanımız Olarak Bildik”

AK Parti hükümetleri döneminde denizciliğin milli ve öncelikli bir sektör olarak görüldüğünü belirten Bakan Uraloğlu, göreve geldikleri günden itibaren denizciliği geliştirmek için planlı adımlar attıklarını vurguladı. Yasal düzenlemeleri güçlendirdiklerini, denetimleri artırdıklarını, yatırımların önünü açtıklarını, tersaneciliği geliştirdiklerini, kıyıları deniz yapılarıyla donattıklarını ve deniz ulaşımını teşvik ettiklerini söyledi.

Bakan Uraloğlu, en önemlisinin de denizlerimizi “Mavi Vatanımız” olarak gördükleri olduğunu ifade etti.

İbni Haldun’un “Coğrafya kaderdir” sözlerini hatırlatan Bakan Uraloğlu, “Kadim Anadolu ile birlikte bu toprakları çevreleyen denizlerimiz de bizim kaderimizdir, denizci ülke olmak da bizim kaderimizdir. Bugün, Türkiye gerek coğrafyamızın gerek dünya deniz ticaretinin geleceğini inşa etmektedir.” dedi.

“Türkiye’nin Dış Ticaret Hacminin Yüzde 87,5’i Denizyolu ile Taşındı”

Dünya deniz ticaretinin 2023 yılında 12,3 milyar ton seviyesine ulaşarak önceki yıla göre yüzde 2,4 büyüdüğünü belirten Bakan Uraloğlu, küresel mal ticaretinin tonaj bazında yüzde 85’inin deniz yoluyla gerçekleştiğini söyledi. Türkiye’nin 2023 yılındaki dış ticaret hacminin de yüzde 87,5’inin deniz yoluyla taşındığını ifade eden Bakan Uraloğlu, denizyolu taşımacılığının modern dünyada mal ithalatı ve ihracatı için hayati önem taşıdığını vurguladı.

“Deniz ticaret filomuzu büyütmek ve limanlarımızın kapasitesini geliştirmek için attığımız adımlarla bugün, daha güçlü ve rekabetçi bir denizcilik sektörüne sahip olmanın haklı gururunu yaşıyoruz.” dedi.

“Denizcilik Faaliyetlerimizin Uluslararası Standartlarda Gerçekleştirildiğini Teyit Ettik”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak hayata geçirdikleri denetim ve uygulamalar sayesinde 2008 yılında Paris Mou’da beyaz listeye geçtiklerini hatırlatan Bakan Uraloğlu, “O günden bu yana beyaz listedeyiz. Eylül ayı sonunda Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından gerçekleştirilen üye devlet denetimini başarıyla tamamladığımızı da duyurmaktan büyük bir memnuniyet duyuyorum. Denizcilik Genel Müdürlüğümüz koordinasyonunda ilgili kurumların katılımıyla hem Ankara’da hem de sahada gerçekleştirilen denetimlerde, denizcilik ile ilgili faaliyetlerimizin uluslararası standartlara uygun olarak gerçekleştirildiğini teyit ettik.” dedi.

“Denizcilikte öncü olarak bildiğimiz birçok ülkeden daha başarılı olarak sonuçlanan denetim, Bakanlığımızın, tüm paydaşlarımızın ve denizcilik camiamızın özverili çalışmalarının bir sonucudur.” şeklinde konuştu.

Dünyada İlk 10’da Yer Alma Hedefimize Son Bir Basamak Kaldı

Türk bayrağının dünyanın en prestijli bayrakları arasında yer almaya devam ettiğini belirten Bakan Uraloğlu, “2002 yılında 17. sırada yer alan Türk sahipli filomuz, bugün 2 bin 100’den fazla gemisiyle 52,7 milyon detveyt tona ulaşarak dünyada 11. sıraya yükseldi. Dünyada ilk 10’da yer alma hedefimize son bir basamak kaldı. Yine, 152 olan liman tesisi sayımız, 217’ye ulaşmış, bunun 194’ü faal olarak deniz taşımacılığına hizmet etmektedir.” dedi.

Bakan Uraloğlu, bu gelişmeye bağlı olarak limanlardaki yük trafiğinin de pozitif yönde etkilendiğini vurgulayarak, 2002 yılında 190 milyon ton olan elleçleme miktarının 2023 yılında 521 milyon tona, konteyner hacmünün ise 6,5 kat artarak 12,6 milyon TEU’ya ulaştığını belirtti. 2024 yılında ilk 10 ayda limanlarda elleçlenen yük miktarının bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1,3 artarak 441,9 milyon tona, elleçlenen konteyner miktarının da yüzde 7,7 artışla 11,3 milyon TEU olarak gerçekleştiğini ekledi.

“Yeni Bir Yurt Dışı Ro-Ro Hattı Daha Açmayı Planlıyoruz”

Kruvaziyer turizminde de yükselişin devam ettiğini anlatan Bakan Uraloğlu, “2024’ün ilk 10 ayında limanlarımıza uğrayan kruvaziyer gemi sayısı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,7 artarak bin 112’ye çıktı ve ülkemizde 1,8 milyona yakın turist ağırladık. Ro-Ro taşımacılığında da büyük başarılar elde ettik. 2023 yılında yurt dışı bağlantılı düzenli Ro-Ro hatlarımızda yaklaşık 705 bin araç taşıdık. Bu da son 21 yılda Ro-Ro taşımacılığında yüzde 220 oranında bir artış demek ve yeni Ro-Ro hatları kurmak için de teşvik veriyoruz. Bu yıl bitmeden Tekirdağ’dan İtalya’ya vereceğimiz teşvik ile yeni bir yurt dışı Ro-Ro hattı daha açmayı planlıyoruz.” açıklamasında bulundu.

Deniz insanlarının uluslararası sularda etkinliğini artırdıklarını belirten Bakan Uraloğlu, Türk gemi insanlarının yabancı bayraklı gemilerde istihdamına yönelik olarak Gemi İnsanlarının Eğitim Belgelendirme ve Vardiya Tutma Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme gereğince Hong Kong, Norveç, İngiltere ve Finlandiya gibi önde gelen denizcilik ülkeleriyle gemi insanı istihdamına yönelik ikili protokoller imzaladıklarını söyledi.

Bakan Uraloğlu, “Bu sayede, Türk gemi insanları, 38 farklı ülkenin bayrağını taşıyan ticari gemilerde çalışabilme imkânına kavuştu. Bu sayıyı arttırmak için başka Avrupa ülkeleriyle de iş birliği çalışmaları sürdürüyoruz.” dedi.

“Bugüne Kadar Sektöre 14,6 Milyar Liralık ÖTV’siz Yakıt Desteği Sağladık”

Bakan Uraloğlu, 2004 yılında ÖTV’siz yakıt uygulamasını hayata geçirerek sicillere kayıtlı yük ve yolcu taşıyan gemilere, ticari yatlara, hizmet ve balıkçı gemilerine özel tüketim vergisi tutarını sıfıra indirdiklerini hatırlattı. “Bugüne kadar sektöre 14,6 milyar liralık ÖTV’siz yakıt desteği sağladık. Denizcilikte yeşil dönüşüm için yürürlüğe koyduğumuz ve Mart ayında yenilediğimiz Hurdaya Ayrılan Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair Yönetmelik kapsamında destek mekanizmasını oluşturduk. Bu kapsamda bugüne kadar toplam 4 adet gemi için 7 milyon dolar teşvik verdik. Gelecek yıl da bu teşviğimizi devam ettireceğiz.” açıklamasında bulundu.

Marmara’da Tarama Malzemesi 2030 Yılına Kadar Belirlenen Alanlara Dökülecek

Tersaneler ve limanların yoğun olarak kümelendiği Marmara Denizi’nin Özel Çevre Koruma (ÖÇK) Bölgesi ilan edildiğini hatırlatan Bakan Uraloğlu, “Tarama malzemesinin bu korunma alanlarında dökülüp dökülemeyeceği konusunu hassasiyetle takip ettiğimizi bilmenizi isterim. Bununla ilgili olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığımızla uyumlu bir çalışma süreci geçirdik. İlgili mevzuatta yapılan düzenleme ile Marmara’daki tesislerimizin yapacakları derinleştirme sonrası ortaya çıkacak tarama malzemesi 2030 yılına kadar yine belirlenen alanlara dökülmeye devam edecek.” dedi.

“Fethiye-Karaot Projesi İçin Önemli İlerleme Kaydettik”

Özel tekne sayısının her geçen gün arttığını belirten Bakan Uraloğlu, “Buna bağlı olarak bu teknelerin barınma-bağlama-kışlama ihtiyaçları da büyüyerek devam ediyor. Oda olarak sizin de sürekli gündeme getirdiğiniz Ege ve Akdeniz’de tekne imal ve çekek yerleri projelerinden biri olan Fethiye-Karaot Projesi için önemli bir ilerleme kaydettik. Proje alanı, Doğal Sit-Nitelikli Doğal Koruma Alanı olarak belirlenen sınırların dışına çıkarıldı. Bu konudaki desteklerinden dolayı Çevre Bakanımız başta olmak üzere Bakanlığımız ilgililerine de buradan ayrıca teşekkür ediyorum. Sizin de bildiğiniz üzere bu projeyi, özellikle Fethiye-Karagözler’deki mevcut durumun rehabilite edilmesi amacıyla yürüttük. Bu nedenle yerel kullanıcılar başta olmak üzere o bölgenin ihtiyacını karşılayacak bir şekilde gerekli düzenlemeyi yapacak, Karagözler’in taşınması ön şartı ile bu projeyi bir an evvel hayata geçirmeye çalışacağız.” şeklinde konuştu.

“Gazipaşa Yat Limanımızın Yapım Çalışmalarını Bitirdik”

Uraloğlu, 2002’de 41 olan yat limanı sayısını 63’e, 8 bin 500 olan tekne bağlama kapasitesini ise yüzde 194 artışla 25 bin 38’e çıkardıklarını belirtti. “Yapımları devam eden ve yapılması planlananlar ile yat limanı sayısını 74’e, tekne kapasitesini ise 29 bin 29’a yükselteceğiz. Muğla’da Dalaman ile Datça, Antalya’da Gazipaşa ile Demre, İstanbul’da Haliç ve Tekirdağ’da Tekirdağ Yat Limanı olmak üzere toplam kapasiteleri 2 bin 291 tekne olan yat limanının çalışmasına devam ediyoruz.” dedi.

İzmir’de Şifne, Çeşmealtı ve Şakran; Mersin’de Aydıncık; Çanakkale’de ise Lapseki yat limanları planlamalarının devam ettiğini belirten Uraloğlu, “Buradan bir müjde de paylaşayım; 208 yat bağlama kapasiteli Gazipaşa Yat Limanımızın yapım çalışmalarını bitirdik ve çok yakında hizmete açmayı planlıyoruz. Ayrıca, 2025 yılında deniz ticaretimizin gelişmesi için en önemli unsurlardan biri olan acentelerimiz ile ilgili mevzuatımız Gemi Acenteleri Yönetmeliği’ni güncelleyeceğimizi de duyurmak istiyorum.” ifadelerini kullandı.

“Belli Boy Üzerindeki Teknelerin İkinci El Olarak İthal Edilebilmesini Sağlayacağız”

Özel teknelerle ilgili olarak önemli taleplerden birinin teknelerin Türk Bayrağına geçişinin sağlanmasına yönelik olduğunu aktaran Uraloğlu, “Bildiğiniz üzere imalat sektörünün korunması adına bu tür talepleri kısıtlı tutuyoruz. Ancak ülkemizde üretimi yapılmayan ve deniz turizmi açısından faydası olacağını düşündüğümüz; örneğin 24 metre ve üzeri teknelerle, 12 metre üzeri yelkenli tip tekneler gibi belli bir boy üzerindeki teknelerin İthalat Rejimi 7. madde kapsamında ikinci el olarak ithal edilebilmesini sağlayacağız.” dedi.

Ülke savunması için donanmanın rolü neyse, ülke ticareti için de denizcilik sektörünün ve filonun rolünün o olduğunu vurgulayan Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:

“Türk deniz ticaret filosunu yenileyerek, 12 milyar tonu geçen dünya deniz ticaret hacminden daha fazla pay almayı amaçlıyoruz. Ro-Ro ve kabotaj taşımacılığını geliştireceğiz. Türkiye’nin dış ticaretinde Türk sahipli filoyu kullanarak navlun açığını azaltmak için gemi işletmeciliğini destekleyen yeni modeller oluşturacağız. Gemi ve yat inşa sanayimizi yenilikçi teknolojilerle donatarak daha rekabetçi bir hale getirmeyi hedefliyoruz. Denizcilik eğitimini iyileştirerek Türk ve dünya filolarında Türk gemi adamlarının istihdamını arttıracak, deniz turizminde ihtiyaç duyulan tekne bağlama kapasitesini de yükselteceğiz. Bu konuda da çalışmalar yapacağız. Kurvaziyer gemilerin diğer limanlarımıza uğrak çeşitliliğini teşvik edecek önlemler almayı da planlıyoruz.”

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Bursa'ya Hızlı Tren Ne Zaman Geliyor? Bakan Açıkladı

HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.